[O1] Sprzęgło nie odskakuje czasami i trzeba je ręką podnosi

Zwiń
X
 
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Wyczyść wszystko
new posts
  • darecki_1972
    Classic
    • 2012
    • 7

    [O1] Sprzęgło nie odskakuje czasami i trzeba je ręką podnosi

    A najlepiej to zrobic log na 2/3 biegu na tej grupie. Ja stroilem instalacje majac na bieżąco odczyt z sondy - bez tego raczej nigdy nie bedzie tak samo jechac na obu paliwach. Po montazu gazu i regulacji na trasie ale bez wgladu w AFR przyspieszenie do 100kmh bylo o sekundę gorsze a na wykresach "mocy/momentu" z gtecha rr bylo widac, że w stosunku do benzyny leci na pysk powyżej 3.5krpm.

    Ale i tak najpierw gosc musi byc pewien, ze cewki sa ok. Jaka jest ich jakosc w AUM kazdy wie a w przypadku LPG jest to szczegolnie wazne (na benzynie problemu mozna nie odczuc).
  • KrzysiekW
    Drive
    • 2010
    • 98

    #2
    [O1] Sprzęgło nie odskakuje czasami i trzeba je ręką podnosi

    Od jakiegoś czasu czytam to forum i postanowiłem spytać Was o radę: Mam od paru dni problem ze sprzęgłem w mojej 8-letniej Skodzie Octavii 1 i nie wiem, czym on jest spowodowany.
    Zdarza się czasami, że po naciśnięciu pedału sprzęgła nie odskakuje on do góry, tylko zostaje przy podłodze. Wtedy mam duże trudności z wrzuceniem jakiegokolwiek biegu, czasem się udaje na siłę, a czasem się nie da wrzucić. Natomiast po podniesieniu ręką pedału sprzęgła działa on znowu przez jakiś czas normalnie, tzn. można zmieniać biegi i pedał sprzęgła odskakuje do góry. Tylko po jakimś czasie problem się powtarza.

    Zostawiłem auto w poleconym warsztacie, ale tam mi powiedzieli, że nie udało im się stwierdzić, co jest przyczyną i że pół dnia próbowali powtórzyć wystąpienie tej awarii, ale im nie wystąpiła. Mi po wyjechaniu od nich też nie występowała, zaparkowałem pod biurem i dopiero gdy wyjeżdżałem wieczorem z parkingu, to znowu na parkingu przed ruszeniem mi się to powtórzyło. Tak w ogóle pierwszy raz to wystąpiło w czasie jazdy, gdy stanąłem przed skrzyżowaniem, a potem głównie przed ruszaniem z parkingu się zdarzało.

    Mechanik z warsztatu powiedział, że jeśli znowu mi to wystąpi, to żebym tego pedału sprzęgła nie podnosił, tylko w takim stanie do nich auto przywiózł (tylko laweta chyba wchodzi w grę, bo jechać się tak nie da), to wtedy zobaczą co jest przyczyną. Mówił, że mogliby wymienić pompę, ale że nie mogą mi dać gwarancji, że to jest przyczyną i że dlatego wolą na razie nie wymieniać.

    Proszę Was o rady, co może być przyczyną tej awarii. Jeśli ktoś z Was miał podobny problem, to jak go naprawił?

    Samochód: Octavia 1.6i, 101KM, rocznik 2002.

    Komentarz

    • Mickul
      RS
      • 2010
      • 2847

      #3
      Pompa sprzęgłą jak napisałeś lub wymiana oleju w skrzyni biegów + odpowietrzenie układu.

      Komentarz

      • lukaszzie
        Ambiente
        • 2010
        • 103

        #4
        ja bym wymienil plyn hamulcowy i odpowitrzyl caly uklad albo odpowietrzyl bym tylko pompke sprzegla i po wszystkim
        Skoda Forever jednak
        Vw Golf I II III
        Opel Omega C
        Peugeot 206 HDi
        Vw Golf V 1,9 tdi 90 koni
        Citroen C5 2.0 Hdi Audi A8 2001 D2 3.3 TDi
        Skoda Octavia II 2005 elegance kombi
        Skoda Octavia II 2009 FL 1.9 TDi
        VW Golf VI 2011 1.6 Tdi
        Skoda Octavia II FL RS kombi

        Komentarz

        • phoneman
          RS
          • 2008
          • 3374
          • Octavia I (1U2)
          • ASV 1.9 TDI VP 110 KM

          #5
          KrzysiekW, A dywanik czasem ci się nie przesuwa :?:
          .

          Jeżeli moja odpowiedź okazała się pomocna, wciśnij "Pomógł" k

          Polecam Szybkie pożyczki Rzeszów oraz Tanie ubezpieczenia OC Rzeszów

          Komentarz

          • tomus7
            RS
            • 2010
            • 1896
            • Peugeot

            #6
            Może to szwankuje " Wysprzeglik skrzyni biegów stosowany w Skodzie Octawia z popychaczowym mechanizmem zmiany biegów. "
            ILE WYJAZDÓW TYLE POWROTÓW
            http://www.bunkry.pl/pl/index.html
            a gdy pomogłem, to nie bądź wiśnia i naciśnij POMÓGŁ.
            http://www.motostat.pl/user_images/16862/icon3.png
            Była SKODA 1 jest PEUGEOT 207

            Komentarz

            • KrzysiekW
              Drive
              • 2010
              • 98

              #7
              Dziękuję za odpowiedzi. Płyn hamulcowy został wymieniony przy okazji próby diagnozy usterki, ale to nie pomogło. Nie wiem, czy odpowietrzyli układ, mogę ich o to spytać następnym razem.
              Dywanik nie jest przyczyną, sprawdzałem.
              Pedał sprzęgła coraz częściej nie odskakuje do końca, jakby go coś nie wypychało do końca. Dzisiaj poszedłem coś porobić w samochodzie i tylko na parkingu pedał sprzęgła wciskałem i całkiem nie został przy podłodze, tylko w połowie odległości został i nie odskakiwał do góry. - Wyciągnąłem go nogą do góry i działał dalej normalnie. To się stało, gdy naciskałem sam pedał sprzęgła, bez zmieniania biegów, przy wyłączonym silniku (chyba tylko kluczyk był w stacyjce). Choć jak pisałem wcześniej, przy pracującym silniku i zmienianiu biegów też to występowało.
              Jeszcze jakieś pomysły? Czy jest jakiś sposób, w jaki mógłbym jako amator spróbować zdiagnozować przyczynę samodzielnie, nie posiadając żadnych specjalnych narzędzi ani kanału, ani podnośnika, tylko na podstawie zachowania sprzęgła przy okazji jakichś manewrów?

              Komentarz

              • Tomek_dx
                Rider
                • 2008
                • 398

                #8
                Załączam Ci schemat układu sprzęgła. Po pierwsze sprawdź czy masz wystarczająco dużo płynu hamulcowego. Jak widzisz ze zbiorniczka (1) wychodzi z boku przewód (3) którym plyn hamulcowy dostaje się do pompki sprzęgła (4). Poziom powinien być powyżej tego wyjścia inaczej odpowietrzając przez odpowietrznik (16) możemy od góry znów zassać powietrze zamiast płynu.
                Jak widzisz jest to bardzo prosty uklad. Jak wciskasz sprzęgło wpychasz tłok (6) do korpusu (4) Przepychasz płyn pod ciśnieniem metalowo-gumowym wężykiem (10) do wysprzęglika (14) który jest wkręcony w skrzynie biegów (18). Powoduje to wysunięcie trzpienia z wysprzęglika który to działa na łapę w skrzyni i rozłącza sprzęgło.

                I teraz krótki opis co dzieje się u Ciebie. Moim zdaniem są następujące możliwości.
                - wciskasz sprzegło i przepychasz płyn jednak masz nieszczelny odpowietrznik (16) i płyn gdzieś przy nim wycieka (może to też być uszczelka (12) lub (9) albo sam wysprzęglik). Powoduje to, że pedał nie wraca na miejsce ponieważ z układu wyciekło trochę płynu i dopiero jak ręką podniesiesz pedał do góry to wtedy właśnie zassiesz nową porcję tego co wyciekło przez wężyk (3) ze zbiorniczka (1). W tej sytuacji jednak wycieki musiałyby być nieregularne ponieważ piszesz że raz Ci działa a innym razem nie no i latwe do zlokalizowania wycieki płynu hamulcowego.
                - druga mozliwość to przepuszczająca pompka sprzęgła (4)

                Otwórz maskę silnika i wg schematu obejrzyj cały układ szukajac wycieku. Możesz tez wykręcić wysprzęglik (14) i mu sie przyjżeć (uwaga!!! Jak go wykręcisz pod żadnym pozorem nie wciskaj wtedy sprzęgła!!!) Sprzegło mozesz wciskać jak go zamontujesz.
                Potem możesz odpowierzyć układ pilnując aby był wystarczający poziom płynu w zbiorniczku.
                Załączone pliki
                Tomek

                Komentarz

                • KrzysiekW
                  Drive
                  • 2010
                  • 98

                  #9
                  Tomek_dx, dziękuję za wyczerpującą odpowiedź. Brzmi przekonująco. Teraz tylko muszę obejrzeć, czy są jakieś wycieki. Rozumiem, że w przypadku drugiej z opisywanych przez Ciebie przyczyn (przepuszczająca pompka sprzęgła), będę mógł zauważyć jakieś wycieki przy pompce sprzęgła, tak? Generalnie oznaczałoby to, że z czasem tego płynu hamulcowego będzie coraz bardziej ubywać.
                  Szkoda, że jesteś z Warszawy, a nie z Wrocławia, bo gdybyś był mechanikiem z Wrocławia to do Ciebie bym po prostu pojechał. Sam się zupełnie nie znam i przyznam, że ograniczę się do obejrzenia, czy są jakieś wycieki, a nic rozkręcać nie będę, tylko pojadę z tym do warsztatu.

                  Komentarz

                  • Tomek_dx
                    Rider
                    • 2008
                    • 398

                    #10
                    Przy przepuszczającej pompce sprzęgła nie ma wycieków (czyli nie ubywa płynu hamulcowego) tylko pompka nie wytwarza ciśnienia i nie rozłącza sprzęgła.
                    To tak jak byś wziął strzykawkę napełnił ją plynem i jednocześnie lekko zeszlifował tłoczek czy zdjął uszczelkę tłoczka. Jak zatkasz wypływ i będziesz chciał tłoczkiem strzykawki wytworzyć ciśnienie a nie bedzie on szczelnie przylegał do ścianek strzykawki to płyn przedostanie się za tłoczek do tylnej części strzykawki. Oczywiście jak byś zatkał od tyłu korpus strzykawki i na siłę wyciągnął tłoczek, płyn z powrotem powiniem przez nieszczelnosci tłoczka wrócić na swoje miejsce (to dzieje się jak odciągasz ręcznie pedał sprzęgła).

                    Możesz jeszcze sprawdzić czy przy wciskaniu sprzęgła lub przy wciśnieciu i przytrzymaniu (potrzebna druga osoba) nie burzy się płyn hamulcowy w zbiorniczku. Wskazywałoby to też na nieszczelną pompkę sprzęgła
                    Tomek

                    Komentarz

                    • KrzysiekW
                      Drive
                      • 2010
                      • 98

                      #11
                      Tomek_dx, dzięki za odpowiedź. Jak dokładnie by wyglądało to burzenie się płynu hamulcowego w zbiorniczku? Powierzchnia cieczy będzie falować? Poziom tej cieczy będzie opadać/wznosić się?
                      Czy przy sprawnej pompce sprzęgła poziom cieczy w zbiorniczku utrzymywałby się cały czas na tym samym poziomie, a jego powierzchnia byłaby całkowicie spokojna?

                      Komentarz

                      • tomus7
                        RS
                        • 2010
                        • 1896
                        • Peugeot

                        #12
                        Tomek_dx, Czy to o czym piszesz to jest Wysprzeglik skrzyni biegów stosowany w Skodzie Octawia z popychaczowym mechanizmem zmiany biegów :?:
                        ILE WYJAZDÓW TYLE POWROTÓW
                        http://www.bunkry.pl/pl/index.html
                        a gdy pomogłem, to nie bądź wiśnia i naciśnij POMÓGŁ.
                        http://www.motostat.pl/user_images/16862/icon3.png
                        Była SKODA 1 jest PEUGEOT 207

                        Komentarz

                        • Tomek_dx
                          Rider
                          • 2008
                          • 398

                          #13
                          W silnikach 1.6 troche inaczej to wygląda ale zasada działania moim zdaniem taka sama. Poniżej foto:
                          Załączone pliki
                          Tomek

                          Komentarz

                          • tomus7
                            RS
                            • 2010
                            • 1896
                            • Peugeot

                            #14
                            Zamieszczone przez KrzysiekW
                            Tomek_dx, dzięki za odpowiedź. Jak dokładnie by wyglądało to burzenie się płynu hamulcowego w zbiorniczku? Powierzchnia cieczy będzie falować? Poziom tej cieczy będzie opadać/wznosić się?
                            Czy przy sprawnej pompce sprzęgła poziom cieczy w zbiorniczku utrzymywałby się cały czas na tym samym poziomie, a jego powierzchnia byłaby całkowicie spokojna?
                            [ Dodano: Wto 23 Lis, 10 21:58 ]
                            Zamieszczone przez Tomek_dx
                            W silnikach 1.6 troche inaczej to wygląda ale zasada działania moim zdaniem taka sama. Poniżej foto:
                            Coś jest nie tak bo raz piszesz tak a teraz inaczej kolega też ma AKL 1,6 :shock:
                            ILE WYJAZDÓW TYLE POWROTÓW
                            http://www.bunkry.pl/pl/index.html
                            a gdy pomogłem, to nie bądź wiśnia i naciśnij POMÓGŁ.
                            http://www.motostat.pl/user_images/16862/icon3.png
                            Była SKODA 1 jest PEUGEOT 207

                            Komentarz

                            • Tomek_dx
                              Rider
                              • 2008
                              • 398

                              #15
                              tomus7, Co jest nie tak?
                              Z silnikami AKL 1.6 były montowane skrzynie biegów 02K. Mechanizm zmiany biegów jest oparty na drążkach a nie linkach (tzw cięgnach Bowdena skrzynia 02J). Jednak w obu typach skrzynek (02K i 02J) przeniesienie siły nacisku na pedał sprzęgła odbywa sie w identyczny sposób poprzez dwa wysprzęgniki hydrauliczne. Jeden to pompka sprzęgła przy pedałach a drugi to wysprzęglik przy skrzyni. naprawdę nie ma znaczenia jak on wyglada. Oczywiście przy 1.6 i skrzyni 02K zdjęcie poglądowe to to drugie gdzie wysprzęglik (9) jest pionowo i naciska na dźwignię wyłączania (8). Pompka i wysprzęglik jest połączony przewodem wysokocisnieniowym i napełniony plynem hamulcowym czyli układ składa się z 3 elementów pompka sprzęgła przewód i wysprzęglik.
                              Tomek

                              Komentarz

                              • KrzysiekW
                                Drive
                                • 2010
                                • 98

                                #16
                                Witajcie, dzisiaj odstawiłem samochód do warsztatu, bo i tak byłem umówiony na wymianę rozrządu i przy okazji spróbują zrobić to sprzęgło. Jest duża szansa, że uda im się tą awarię powtórzyć, bo mi przez ostatnie parę dni zawsze rano przed ruszeniem ten pedał przynajmniej raz nie odskakiwał, a teraz przez noc samochód u nich postoi i rano się tym zajmą. Ponoć będzie im łatwiej zdiagnozować przyczynę, gdy ten pedał sprzęgła zostanie na dole i to wtedy obejrzą. Dam po naprawie znać co się okazało. Pozdrawiam!

                                Komentarz

                                • nowik2000
                                  Classic
                                  • 2007
                                  • 23

                                  #17
                                  Kolego ja tak mialem ostatnio po wymianie kompletnego sprzegla z dwumasa tez mi sprzeglo nie oddawalo.Najpierw wymienili pompke ale okazalo sie ze to nie to.I doszli ze przy montazu skrzyni uszkodzili mi gumowy przewod do pompki.Byl lekki wyciek i zasysalo powietrze i zapowietrzal sie caly uklad.Po wymianie przewodu (80 zl serwis) i odpowietrzeniu ukladu wszystko chodzi jak ta lala.

                                  Komentarz

                                  • 4x4BKF
                                    L&K
                                    • 2010
                                    • 1279

                                    #18
                                    Ja obstawiam, że wina na 100% leży po stronie pompki sprzęgła, czyli tego cylinderka przy pedale sprzęgła, z czego 99% moich podejrzeń pada na oring uszczelniający tłoczysko względem cylinderka. może być wadliwy, podwija się przy maxymalnym wciśnięciu i lekko zaczepia. Trzeba go podnieść bo ciśnienie wywoływane przez docisk sprzęgła nie jest wystarczające do cofnięcia. Potem gumka sobie jakoś tam chodzi, do momentu, aż się obróci nie tak jak trzeba...
                                    Wymiana się kłania.
                                    4x4

                                    Komentarz

                                    • KrzysiekW
                                      Drive
                                      • 2010
                                      • 98

                                      #19
                                      Dzisiaj odebrałem samochód z warsztatu. Z rzeczy związanych ze sprzęgłem została wymieniona pompka sprzęgła na nową. Podobno była w niej jakaś nieszczelność. Od czasu odebrania samochodu awaria sprzęgła się nie powtórzyła i oby tak zostało.

                                      Komentarz

                                      • MAKO.
                                        Classic
                                        • 2011
                                        • 13

                                        #20
                                        mam pytanie jak wyglada sprawa sprzegła w 1,8 5v czy tez sie odpowietrza. Ja czasem czuje ze auto raz chodzi lepiej a raz jakby slizgało

                                        Komentarz

                                        Pracuję...